Heeft u het gezien zaterdagavond? 19.05 uur op Nederland 1? Kassa trok de kritische broek aan over de gevolgen van de overspannen woningmarkt en wees met een priemende vinger naar de geldverstrekkers.
Bijna een kwart van de huizenkopers dreigt volgens Kassa in 2017 hun droomhuis mis te lopen en dientengevolge hangt hen een forse boete van 10 procent van de aankoopsom boven het hoofd. Dit komt, aldus Kassa, door de lange wachttijden bij de bank. Een kwart?? Ik klapte tijdens de uitzending subiet mijn laptop open en doorzocht de management rapportage. Sinds wanneer had ik zitten slapen? Ik scrolde door de lijst met in gebrekestellingen en telde ze nog eens op. Een kwart van kopend Nederland staat synoniem voor ettelijke duizenden claims en dat kon ik onmogelijk over het hoofd gezien hebben. Ik akkerde tevens de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.
Betekent dit dat Kassa quatsch sprak afgelopen zaterdag? Nee hoor, ik vond inderdaad twee in gebrekestellingen die zijn ontstaan doordat het finaal akkoord niet tijdig rond kwam. Gelukkig kwam er een dossier op het laatste moment nog goed in mei van dit jaar. Dus feitelijk hebben we, als marktleider in bankgaranties, momenteel één claimdossier om die specifieke reden.
Toevallig ben ik ook directeur van een van de grootste hypotheekdistributiebedrijven in Nederland en accepteert ons midoffice-bedrijf voor zes gerenommeerde geldverstrekkers duizenden hypotheekdossiers op jaarbasis, waaronder volgens Kassa ook het zogenaamde slechtste jongetje van de klas NIBC Direct.
Ik vroeg onze dataspecialist afgelopen maandag naar de doorlooptijden per geldverstrekker en kreeg binnen een uur een keurig lijstje. Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan 40 dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.
Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. De acceptatieperiode bij de bank, nadat een dossier compleet en correct is ontvangen, heeft slechts enkele uren tot dagen nodig. En het is zoals de betreffende adviseur in het televisie-item aangaf: de geldverstrekker beoordeelt in de regel pas het dossier als het compleet is en dat is erg verstandig. Alleen op die manier kan de samenhang van de diverse documentatie een goed oordeel ontvangen. Of zoals de, overigens uitstekende, woordvoerder van Vereniging Eigen Huis aangaf; het is geen aankoop van een halfje brood waarover wordt beslist.
Naast het feit dat Kassa zich afgelopen zaterdagavond baseerde op zeer dunne data maakte het gevolgtrekkingen die totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. In mijn optiek heeft Kassa de consument beslist geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt. Een kritisch consumentenprogramma onwaardig. Daarom nodig ik Kassa bij deze uit om eens een kijkje te nemen op de werkvloer zodat ze werkelijk kunnen ervaren hoe het er aan toe gaat in de praktijk. Ik ben van mening dat dit zogenaamde kritische consumentenprogramma daarna een veel beter, transparanter en eerlijker item kan maken waar de consument echt wat aan heeft.