FAST inlog adviseur
maandag, 13 februari 2017 17:13

Sinds de invoering van de Mortgage Credit Directive (MCD), bedoeld om de consument in Europa een eenduidig vergelijkingsinstrument te geven, hanteren we in Nederland verschillende begrippen om hetzelfde aan te duiden.  Op onze website staat een overzicht voor de adviseur die deze verschillen duidelijk maakt.

Sinds de invoering van de Mortgage Credit Directive (MCD), bedoeld om de consument in Europa een eenduidig vergelijkingsinstrument te geven, hanteren we in Nederland verschillende begrippen om hetzelfde aan te duiden.  Op onze website staat een overzicht voor de adviseur die deze verschillen duidelijk maakt.

Het gebeurt vaker dat een nieuwe maatregel, die op de tekentafel is geschetst en nauwelijks aan de praktijk is getoetst, het averechtse bereikt. Het wordt er niet duidelijker op voor de consument. Niet alleen qua terminologie maken we er als branche een potje van; sommige partijen spinnen er ook op commerciële wijze garen bij via onvolledige communicatie.

De meeste hypotheekverstrekkers , waaronder alle aanbieders van het FlexFront assortiment  hebben gekozen de offerte te vervangen door het rente-aanbod (ook wel indicatief hypotheekaanbod of garantieverklaring genoemd) . Hiermee krijgt de consument vroegtijdig inzicht over de looptijd en maximale hoogte van de rente.  Wij vinden dit een duidelijk handvat voor de consument. Natuurlijk biedt een rente-aanbod geen 100% zekerheid maar het geeft een goede indicatie voor welke prijs en onder welke voorwaarden je een hypotheek kunt krijgen.

Een aantal hypotheekverstrekkers laten dit klantgerichte inzicht voor de consument achterwege en vragen de consument eerst alle documenten in te leveren waarna, bij goedkeuring, het bindend hypotheekaanbod wordt uitgebracht. Deze aanbieders laten de consument geloven dat hierdoor het acceptatieproces enorm is versneld. Een slimme marketingtruc maar helaas de grootste onzin die er bestaat.

Bij elke hypotheekverstrekker in Nederland gaan alle documenten eerst door de malle molen van het acceptatieproces voordat een definitief akkoord wordt gegeven. De snelheid van het acceptatieproces ligt dus in grote mate in handen van de consument (en zijn adviseur) zelf. Pas als een hypotheekdossier compleet is aangeleverd wordt deze inhoudelijk beoordeeld en volgt een bindend aanbod. In de marketing van voornoemde aanbieders wordt deze voorwaarde gemakshalve vergeten en zorgt aldus voor een doelbewuste misperceptie bij de consument.

Slimme verkooptruc en gebruikmakend van de onwetendheid van de consument over 95% van het hypotheekproces dat achter de schermen, buiten zijn gezichtsveld plaatsvindt. We vinden het vreemd dat geen enkel toezichthoudend instituut tegen dit soort oneigenlijke communicatie optreedt. Eerlijkheid duurt het langst. Eenmaal in de commerciële fuik gelopen merkt de consument vanzelf  dat een hypotheek binnen een week veel langer duurt dan 7 dagen. Hopelijk is het dan nog niet te laat om het bindend aanbod te negeren en te kiezen voor een partij die transparant communiceert en overigens veelal binnen 1 dag na inhoudelijke beoordeling van het complete dossier een bindend aanbod presenteert.