Vergelijkingskaart een fopspeen? Populisme om dat te zeggen? Het spatte er onlangs vanaf in de vakmedia. We weten van de betrokken organisaties achter die artikelen (DFO en OvFD) hoe hard zij knokken voor het belang van het onafhankelijk intermediair.
Zij geloven in onafhankelijk advies en in het belang en de kracht van de zelfstandig adviseur. Gelukkig dat de onderlinge strijdbijl snel werd begraven. Een aantal partijen in onze branche, waaronder DFO en OvFD, vechten namelijk voor het de onafhankelijke adviseur. Als iedereen de krachten bundelt, staan ze sterker.
Deze organisaties zien dat het onafhankelijk intermediair écht werkt vanuit de gedachte dat ze het allerbeste voor hun klanten willen doen. Ze zijn niet uit op snelle winst en zo min mogelijk tijdsbesteding per klant. Integendeel, ze gaan net zo lang door tot ze het beste advies hebben gegeven en de beste producten geregeld. Dát is waar je de échte advieskantoren aan herkent.
De ondernemers achter die advieskantoren herken je bovendien aan het feit dat ze hun ziel ook niet verkopen aan de eerste de beste investeerder, die op niets anders uit is dan snel rendement en de hut net zo makkelijk weer doorverkoopt. Investeerders die geen enkele interesse in de klant hebben. Nee, als zij – meestal vanwege leeftijd – hun advieskantoor verkopen, selecteren ze met zorg een collega-kantoor dat net zo klantgericht in de wedstrijd zit als zij.
Wij gaan door met de strijd voor onafhankelijk advies. Productverkoop door zogenaamde adviseurs in dienst van de eigen club, die dat nu nog, hoe stuitend, ‘advies’ mogen noemen, accepteren we simpelweg niet. In deze strijd is de vergelijkingskaart een eerste overwinning, maar nog lang niet het eindstation. Het is misschien net het einde van de eerste etappe. We gaan dóór.
Want alleen zo kunnen we de miljoenen klanten, de consumenten, echt helpen met hun financiën, hun basale woonwensen en het realiseren van hun dromen. En die consumenten, die zijn wij uiteindelijk zelf ook; en wij willen behandeld worden zoals we anderen behandelen. Alles voor de klant!
Michiel van der Linde (Commercieel Directeur FlexFront)