Kwaliteit kan alleen geleverd worden door grote intermediaire organisaties? Wat een onzin!
Het interview met De Nijs en Gregoor in AM vroeg om een reactie. “We moeten van die duizenden kleine intermediairs af’ stond er letterlijk. Want, aldus de heren, kleine intermediairs kunnen geen kwaliteit bieden, noch werken zij professioneel. “Grotere onzin kunnen wij ons niet bedenken”, aldus Dylan Dresens en Michiel van der Linde van FlexFront. Hiermee schoffeer je een groot aantal onafhankelijke en ongebonden financieel- en hypotheekadviseurs die dagelijks klaar staan voor hun klanten met zeer gedegen advies en klantvriendelijke ondersteuning. “Ik ben bij mijn hypotheek fantastisch geholpen door De Hypotheekweter in Gorinchem. Ik had me geen betere dienstverlening kunnen voorstellen”, aldus Dresens.
Het is juist belangrijk dat er veel van deze kleinere kantoren blijven bestaan. De consument heeft hierdoor veel keus en kan de intermediair kiezen die het beste bij hem of haar past.
Consolidatieslag kost kwaliteit
In de consolidatieslag ziet FlexFront juist het gevaar van het verlies van kwaliteit voor de consument. De heren De Nijs en Gregoor geven het zelf aan. De belangen van de aandeelhouder, het hebben van eigen kantoren versus het bedienen van externe kantoren, de transparantie daarover. Het zijn grote uitdagingen. En het wordt hierdoor steeds lastiger onafhankelijk advies te geven aan de consument. Geldverstrekkers die belangen hebben in serviceproviders en adviessoftware, serviceproviders die eigen advieskantoren hebben en private equity partijen die ver af staan van de klant. “We zien dit niet automatisch als positieve ontwikkelingen”, aldus Dresens.
Samen sta je sterk
Vanzelfsprekend onderschrijven we wel een aantal van de beschreven uitdagingen. Als kleine intermediair is het zeer lastig te investeren in automatisering, in de trend van bronontsluiting, het efficiënter maken van processen door kantoorautomatisering etc. En daarnaast zien we dat de ongebonden en onafhankelijke advieskantoren zijn ondervertegenwoordigd in het realiseren van het toenemend aantal online leads.
Maar, dat betekent niet dat de enige redding voor een klein kantoor is dat men zich moet aansluiten bij een franchise keten of het kantoor moet verkopen. “Wij geloven er in dat je samen sterker bent”, aldus Van der Linde. Samen kan je wel investeren in automatisering, samen kun je wel online aanwezig zijn en samen kan je ook veel beter de bestaande klanten bedienen met actief klantbeheer. Dat is waar FlexFront voor staat; een collectief van ongebonden en onafhankelijke adviseurs die met elkaar en samen met FlexFront deze uitdagingen aan kunnen. Wij zijn er juist ook voor de vele ongebonden en onafhankelijke advieskantoren, want wij vinden dit belangrijk voor de consument. Het hebben van een keuze en het krijgen van persoonlijke aandacht en gewaarborgd onafhankelijk advies is erg bepalend voor de belangen van de consument en de door hem of haar ervaren kwaliteit.
Ruimte voor iedereen
Er is voor iedereen ruimte, voor de grotere intermediairs, de ketens en voor de investeerders daarachter. Veel van hen zijn ook klanten van ons, maar een statement dat er geen ruimte is voor de kleinere onafhankelijke adviseur slaat nergens op. Laat dat de consument maar bepalen.
Dylan Dresens (Algemeen Directeur FlexFront) & Michiel van der Linde (Commercieel Manager FlexFront)