donderdag, 02 maart 2023 12:00

 Op hypotheekevents wordt telkens uitgebreid gesproken over de ‘noodzaak’ om over data te beschikken voordat je actief beheer kunt uitvoeren. Maar is dat werkelijk nodig? De ervaring leert van niet. 

Laat er geen misverstand over bestaan: natuurlijk moet klantdata gedeeld worden. En natuurlijk moet dat AVG-proofgebeuren. Het is de hoogste tijd dat we het delen van data implementeren in de hypotheekbranche. Maar waarom wachten totdat dit eindelijk is geregeld? Je kunt nu al beginnen, met alleen een e-mailadres van de klant. 

 

Begin gewoon

Als advieskantoor kun je morgenochtend starten met actief beheer. Verschillende kantoren gingen je voor en hebben hun klanten gevraagd een simpele online vragenlijst in te vullen. Hiermee checkten ze bij hun klant of er life events geweest zijn en welke plannen de klant heeft, zoals verbouwen, verduurzamen of verhuizen. Aan de hand van de ingevulde gegevens kun je (laten) nabellen om een adviesbehoefte te peilen en eventueel meteen een adviesafspraak in te plannen. Het resultaat spreekt voor zich: honderd klanten aanschrijven levert doorgaans zeker acht betaalde adviesgesprekken op. 

Een goede opvolging leidt tot een tevreden klant, die opnieuw goed advies heeft gekregen. Voor het advieskantoor is er omzet, aantoonbaar ingevulde zorgplicht, verminderd aansprakelijkheidsrisico én de aanzienlijk gestegen kans dat de klant ook in de toekomst voor het kantoor behouden blijft. 

 

Alles zelf doen? Hoeft niet

Wacht er niet te lang mee. Voor je het weet is er weer een jaar voorbij. Natuurlijk kost zo’n adviesbeheertraject tijd, en dat heeft niet iedereen. Daarom kun je het ook uitbesteden. Als adviseur doe je dan waar jij het allerbeste in best: het voeren van gesprekken. Je staat verstelt van de blije klanten die actief beheer oplevert. Morgenochtend al!

 

Column Michiel van der Linde | Kop - MUNT  Honderd klanten aanschrijven levert zeker acht betaalde adviesgesprekken op | Kop-Munt