Vergelijkingskaart een fopspeen? Populisme om dat te zeggen? Het spatte er onlangs vanaf in de vakmedia. We weten van de betrokken organisaties achter die artikelen (DFO en OvFD) hoe hard zij knokken voor het belang van het onafhankelijk intermediair.
"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst, maar er gebeurt zo weinig!' En: 'Alleen maar als we tijd hebben!' Naast: 'Ik ben te druk met nieuwe klanten!' En niet te vergeten: 'Dan moet de geldverstrekker eerst maar eens data delen!' Laat staan: 'Actief beheer, dat kost alleen maar geld!' Etcetera, etcetera.... Allemaal uitspraken van vakbroeders met goede intenties maar te weinig doorzettingsvermogen. Je zou bijna geloven dat er helemaal niets gebeurde.", aldus Michiel van der Linde, Commercieel Directeur van FlexFront.
Interessant, al die fuzz rondom het begrip ‘advies’. Ooit is de hypotheek door onze autoriteiten aangeduid als een impactvol of complex product, waar uitgebreide advisering een vereiste is. Waar een adviseur een brede verkenning doet in klantbehoeften en marktmogelijkheden, om uiteindelijk het optimale product voor de klant te selecteren. Als dat traject niet gevolgd wordt, is er dan eigenlijk wel sprake van advies?
Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer.
De verkiezingen komen er over een paar maanden aan. Gevolgd door een formatie. En pas dan hebben we weer een missionair kabinet. Hoelang zal dat nog duren? Hopelijk kort. Maar belangrijker nog: wat gaat het nieuwe kabinet doen, specifiek in ons domein de woonmarkt? Laten we daar eens over dromen.
De zomervakantie is een lekker mijmermoment. De belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar kunnen we nog eens rustig doornemen.
Onlangs hielden we een peiling onder advieskantoren om te zien hoe zij tegen de markt aankijken, waar hun uitdagingen liggen en hoe ze handelen. Aardig wat kantoren vulden de vragenlijst in - waarvoor dank - en wij sloegen aan het analyseren. En toen schrok ik.
Sinds een week of wat worden we overspoeld met berichten over hoe geweldig ChatGPT is. Laten we eens dichtbij huis beginnen en kijken wat de impact van AI kan zijn op het hypotheekadvies. Met de hoop dat adviseurs altijd nodig blijven.
Op hypotheekevents wordt telkens uitgebreid gesproken over de ‘noodzaak’ om over data te beschikken voordat je actief beheer kunt uitvoeren. Maar is dat werkelijk nodig? De ervaring leert van niet.
We willen, we moeten, we gaan verduurzamen. Als hypotheekadviseur speel je een cruciale rol in het stimuleren en adviseren van jouw klanten en het regelen van de financiering. Hoe?
Kwaliteit kan alleen geleverd worden door grote intermediaire organisaties? Wat een onzin!
Sterker uit de crisis komen, dat namen we ons bij FlexFront stellig voor toen we begin maart geconfronteerd werden met de lockdown en het exponentieel stijgende aantal aanvragen. We waren niet voorbereid op deze aantallen. We werkten natuurlijk al vanuit huis maar niet zo massaal als nu. We zagen elkaar niet meer, maar waren drukker dan ooit tevoren.
Al wakker wordende op deze bevrijdingsdag neem ik het nieuws tot me en begrijp dat de lock-down maatregelen verder versoepeld worden.
Wat een tijden zijn dit. De coronacrisis brengt zoveel spanning. De wereld staat in brand. Zelf vraag je je af hoe dichtbij het virus gaat komen. Je hoopt toch niet dat je naasten...
Na jaren aan geldverstrekkerskant te hebben gewerkt heb ik onlangs de overstap gemaakt naar een andere plek in de bedrijfskolom. Ik werk nu voor een serviceprovider. Van tevoren dacht ik dat ik wel wist hoe het er daar aan toe zou gaan, maar ik werd toch verrast.